Ziggo, zenderwijziging en storing

Op maandag 2 maart heeft Ziggo een zenderwijziging doorgevoerd in het kader van hun fusie met UPC. U heeft uw digitale decoder opnieuw naar zenders moeten laten zoeken. Het zou kunnen dat bij u, net als bij ondergetekende, BBC 1 & 2 en de Belgische zenders niet te zien zijn of heel erg storen.

Helaas is daar geen eenvoudige oplossing voor. De BBC en België storen nu met het mobiele 4G internet netwerk of met C2000 van de Politie. Het lastige is dat op sommige tijden van de dag het beeld niet stoort. Op het Ziggo-gebruikers forum zegt men dat dit zou kunnen komen door atmosferische storing van het C2000 of 4G netwerk bij slecht weer (dan heeft u dus beter beeld). Of omdat de storing afhankelijk is van de drukte op het 4G netwerk.  Als u op dat moment de monteur van Ziggo over de vloer heeft zou het kunnen dat hij het probleem niet ziet of vindt.

Volgens Ziggo helpt alleen het volgende: alle stekkers, snoeren en wandcontactdozen vervangen voor exemplaren met het kabelkeur keurmerk. Zie logo hier onder:

logo-kabelkeurHet is ondergetekende opgevallen dat dit keurmerk maar heel klein afgebeeld staat op de verpakking van sommige kabels die te koop zijn bij bijvoorbeeld de Gamma. Gelukkig ze zijn soms niet eens zo heel veel duurder dan de “slechte” exemplaren. Let daarom zeer goed op in de winkel! Besef ook dat sommige peperdure kabels dit keurmerk niet hebben en dus niet gegarandeerd werken met Ziggo.

Als het vervangen van oude kabels door nieuwe (met gegoten pluggen) niet helpt zou het nog kunnen liggen aan de wandcontactdoos (dat noemt men een AOP (abonnee overname punt)). Koop deze niet bij de Gamma of elders. Ziggo stuurt u een goede nieuwe die u binnen een dag in huis heeft. Bel Ziggo voor een nieuwe als uw wandcontactdoos er zo uitziet:

Oude AOP

Als uw wandcontact er echter uitziet zoals het volgende plaatje, u heeft nieuwe kabels aangesloten en u heeft nog steeds slecht beeld dan kunt u het beste vragen of Ziggo een monteur langs stuurt. Plaatje van een nieuwe wandcontactdoos:

Nieuwe AOP

Mocht de monteur het probleem niet op kunnen lossen, zelfs niet als hij buiten uw woning is geweest voor reparaties, dan zou u eventueel over kunnen stappen naar KPN of Tele2. Misschien is dat makkelijker. Heel soms komt het wel eens voor dat de coax kabel (die bij ons buiten langs de muur loopt!) beschadigd is waardoor storing meer kans maakt…

Michel van Zelst, secretaris/webmaster

Advertenties